lauantai 10. toukokuuta 2014

Skootteri ei ole lälläripyörä!


Aasiassa, erityisesti Kaakkois-Aasiassa käyneet tietävät, miten hullaantuneita täkäläiset ovat mopoihinsa. Niin ovat kiinalaisetkin, tosin pienellä lisämausteella. Täällä nimittäin polttomoottorillisten moottoripyörien ja skoottereiden rekisteröinti on tehty käytännössä mahdottomaksi. Voimakkaassa hallituksessa on ainakin ylsi hyvä puoli: päätöksiä todella saadaan aikaan. Kun perinteiset mopot kiellettiin muutama vuosi sitten, syntyi aivan uusi bisnes sähköskoottereiden pariin. Teillä huristelee tänä päivänä kiinalaisvalmisteisia sähkömopoja, ja kadunvarsien korjaamot ovat opetelleet sähkömoottoreiden niksit. Tänä päivänä polttomoottorin pärinää ei enää juuri kuule. Autokaistojen ja jalkakäytävän väliin on yleensä rakennettu oma, erillinen kaista fillareille ja mopoille. Todella hyvä ja turvallinen järjestely! Mopokaistata ovat usein tien molemmin puolin, joten liikenne on erittäin sujuvaa. Sähkömopot vaan ovat niin hiljaisia, että tietä ylittäessä on syytä oppia todella katsomaan tarkasti tuleeko sieltä joku vauhtihirmu. Ajovaloa ei ole tapana käyttää, sillä se vie sähköä. Tööttiä sen sijaan kuritetaan armotta. Kypärää kuulemma saatetaan joskus käyttää, jos sataa. Liityin taannoin itsekin sähkömopohurmokseen. Ostin sadalla eurolla noin vuoden vanhan kulkupelin: 46 voltin akku, onnettomat jarrut ja pari kertaa kaadutut muovikatteet. Täydellä latauksella mopo kiihdyttää minut noin 40 km/h nopeuteen ja kestää noin 30 km. Kalliimmissa malleissa on paremmat akut ja moottorit - noin tuhannen euron huippumallilla päästään jo 100 km/h. Latauspaikkoja tuntuu löytyvän oikein hyvin. Korttelissani on latauspaikallinen autotalli mopoille (3e/kk). Samoin supermarkettien pihoissa ja työpaikoilla on usein latauspistokkeet. Yhdellä juanilla saa 10 minuuttia latausaikaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti